Reguła Rycerska
Stan rycerski zakonem jest, gdzie zakon ów jednaki i powołanie jego jedne źródła w wierze świętej mające.
W służbie stanu swojego rycerze braćmi są, a braterstwo owe, siłę i dumę rodzące, źródłem czci i honoru rycerskiego się stawa. Jakoż nie ma godniejszego stanu ludzkiego serca i ducha, któryby bardziej powołany był w płodności swojej: zacność rodzić, miłość ojczyzny krzepić i sumienność powołania swego sprawować.
Bo też wiadomym jest, iż człowiek dumny, honorem się kierujący, szacunku dla siebie potrzebuje i by na ten szacunek zasłużyć w życiu swojem wedle zasad reguły świętej rycerskiej podąża.
Przeto winien rycerz pamiętać kim jest i zważyć na to co jego stan oznacza, pomnieć, że komu więcej poruczono od tego więcej wymagać będą.
Pragnąc tedy by czystość ducha i godność, po wsze czasy, w stanie naszym rycerskim pozostawały świętą regułę rycerską niniejszym spisujemy.
Kodeks Rycerski
Trzy są rycerza przymioty święte:
*Czystość w miłości i prawdzie;
*Cześć rycerska moc uczynku rodząca;
*Sprawność oręża, ku obronie słabych i przestrodze niesprawiedliwych.
O sposobach czynienia, by prawym rycerzem zostać:
O żywocie:
*człeka wszelakiego szanować;
*miłość w sercu nosić;
*prawdę sercem i usty wyznawać;
*dobra i prawości przed złem i niesprawiedliwością bronić;
*słowu danemu wiernym być;
*zapalczywości nie mieć, gniewu nierozważnym uczynkiem nie wykonywać;
*zważać na dumę rycerską by pychą nie została splamiona;
*nigdy, jako żyw, pleców swoich wrogowi nie ukazywać;
O służbie:
*ducha swego i ciało doskonalić, w wierności powołaniu swemu pozostawić;
*ciało swe w sprawności trzymać, być zawsze do broni gotowym;
*majtek swój pomnażać i w należytym porządku trzymać, by godnie w pole wystpić, gdy zajdzie potrzeba;
*w miłosierdziu swoim hojnym być, w złej przygodzie uczynkiem i majątkiem wspomagać;
O porządku:
*sprzeczek nie miłować;
*ze skłóconymi pojednać się przed słońca zachodem;
*rozkazaniu starszego we wszystkim być posłusznym;
*oczu nie zamykać na grzechy występnych braci, lecz ku ich naprawie podążać;
*nie być winu ponad miarę oddanym, umysł w trzeźwości trzymać;
*do przyzwoitości się wdrażać, słów Złego w zwyczaju nie naśladować;
*oręża pochopnie nie dobywać, w stanie gotowości utrzymywać.
Źródło: Kapituła Rycerstwa Polskiego